måndag 7 november 2011

Basfrukost och lite mer om den alkaliserande maten

Jag har säkert sagt det förut, men vikten av att äta en basisk kost kan inte betonas nog idag. Våra kroppar är försurade av den raffinerade mat vi äter, alla tillsatsämnen vi får i oss, kemikalierna i shampoot och sminket och hårsprayen, och inte minst de miljöer vi rör oss i ute på stan. En basbildande kost kan ge många hälsovinster - följ med här ska du se. Det är alltså pH vi snackar, om någon inte hängde med så långt. Ni vet så där som man i högstadiet fick lära sig om surt regn och försurade sjöar och att det är ett problem som vi måste åt - det samma gäller våra kroppar! En försurad kropp är en grogrund för sjukdomar och andra hälsoproblem, och dagens mat är både en stress och belastning för kroppen. Hur gott vi sover och hur mycket vi tränar påverkar naturligtvis också pH-balansen i kroppen - men kosten är minst lika viktig, och genom att öka intaget av mineralrik och basisk mat kan vi göra mycket för vårt välmående - och vår yttre skönhet.

Alkaliserande eller basbildande mat som är bra att få i sig är framför allt gröna blad (spenat, ruccola, broccoli, groddar och allt annat med färgen grönt, som innehåller mycket klorofyll), nästan alla grönsaker, frukter, bär, alger, örter, nötter och frön. Välj gärna ekologisk frukt och grönsaker eftersom besprutning försurar. Torkad frukt, dadlar, mango, citron, grape, gurka, morot och vattenmelon har särskilt hög basbildande effekt. De japanska sojorna tamari och shoyu, himalayasalt, kryddor, mandel, ingefära, gurkmeja, miso, agavesirap, kallpressade oljor såsom linfrö- och kokosolja, avokado, mjölksyrade grönsaker... Listan är lång, men ni får ett humm om vad som hör hit.

Syrabildande mat däremot som man ska undvika är som huvudregel kött, mejeriprodukter och socker. Kaffe, margarin, läsk och andra kolsyrade drycker (även mineralvatten), alkohol, all vinäger utom äppelcidervinäger, vanlig sojasås, mediciner, vitt mjöl... Listan är lång även här, men lite sunt förnuft eliminerar redan en stor del av dessa bovar från den dagliga kosten. Vill du äta kött, försöka undvika rött kött (hit hör även gris), och håll dig till fisk och fågel. Liten tumregel.




Men man måste börja någonstans, och jag började här i söndags! En smoothie på växtbaserad mjölk (havre- och kokosmjölk), frysta hallon, mango, kallpressad kokosolja, linfrön, malen ingefära och några torkade dadlar och en halv grapefrukt därtill. Kaffet har jag bytt ut mot örtte - jag tar en slurk när jag har lust såklart (som efter den här frukosten). Men det är inte så gott längre.

Kom ihåg att börja smått - att överväldiga sig själv med en ny livsstil slutar oftast bara i total uppgivenhet efter några dagar. Den här omställningen har tagit flera månader för mig, och jag får självklart i mig kött och rödvin och andra konstigheter mellan varven också - det ska vara roligt. Annars är det inte det.

1 kommentar:

  1. hej!
    jag försöker lära mig det här med ph på allt nu och undrar bara om din morgon smoothie. Har jag inte förstått rätt när jag säger att havre är väldigt syrabildande och inte alkaliniserande? Tänkte att jag gjort bra som bytt mjölk mot växtbaserad mjölk men hittar nästan alla korn på den försurande sidan i alla listor nu.

    Ha det bra!
    /Max

    SvaraRadera