söndag 15 januari 2012

Med min nya köksleksak - torkugnen

Den här helgen har jag haft kul med min nya torkugn! Hittills har jag gjort fantastiskt goda torkade äpplen och kanelbananer och näst i tur står raw falafel och bagels. Älskar!!! Enda nedsidan är väl att varje sats ska ligga i ugnen i omkring 20 timmar. Man blir ju otålig av mindre. Torkugn heter dehydrator på engelska, och det är ju det den gör egentligen - dehydrerar maten på fukt så att konsistensen blir krispigare och hållbarheten längre. Nu kan jag göra rawfoodkex, raw pajbottnar, vegobiffar, torka mina örter och frukter så att de inte hinner vissna och ruttna innan man får för sig att äta dem. Och inte minst - göra egna torkade kokosbitar! Det ligger en fin kokosnöt framför mig på köksbänken just nu, och jag överväger starkt att ta mig an den om en liten stund...

God morgon förresten! Och glad söndag.



Bananer i torkugn blir inte så där hårda som man kan köpa dem i butiken - dem tycker jag inte alls om. De här är tvärtom sega och härliga, jag kan äta dem som godis! Det är jätteenkelt att laga - även om du som sagt helst ska ha en torkugn och en hel näve tålamod. Ta några bananer som har blivit bruna och fläckiga - de som ingen vill äta längre - och skär dem i jämntjocka skivor, strö över kanel om du tycker om det och låt stå i torkugn på 42 grader i cirka 20 timmar. Du kan också använda en vanlig ugn, ställa in den på 50 grader och ha ugnsluckan lite på glänt. Det har jag aldrig testat själv men ska funka fint det med - även om det kanske inte är lika kul att lämna en vanlig ugn på när man går hemifrån (för när är man hemma i 20 timmar i sträck?).

  

Jag hade skivat ett äpple också som fick åka med i torkugnen. Mums...


Äts som redan nämnt som godis eller exempelvis i frukostmüslin.

Idag ska bli en riktigt lugn och oplanerad dag. Det är ett av mina löften inför det här året - att ta dagarna och stunderna mer som de kommer. Då slipper man onödig prestations- och planeringsångest och känner sig härligt utvilad när det väl drar ihop sig till en ny arbetsvecka. Försök det du med!

3 kommentarer:

  1. Åh, vad smarrigt! Vilken torkugn köpte du? Jag letar efter bra tips men hittar inget direkt för småhushåll. Är din fortfarande bra?
    Vänligen, Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torkugnen kommer från Stockli och finns att köpa på tex rawfoodshop.se. Jag har haft den i snart ett år och är väldigt nöjd med den! Den är rymlig och ändå lätt att flytta på eftersom den inte väger så mycket så jag ställer alltid undan den då jag inte använder den, så slipper man ha den framme hela tiden.

      Radera
    2. http://www.rawfoodshop.se/stockli-dorrex-torkugn-p-876.html

      Radera