söndag 19 februari 2012

Härligt nötströssel med lucuma, björnbär och mango

Jag älskar nötröror som jag blandar ihop av nötter eller mandlar, russin, dadlar, kokosflingor, kokosolja och olika kryddor - det kan vara kanel, kardemumma, muskotnöt eller äkta vanilj. De blir den perfekta desserten tillsammans med färsk eller torkad frukt, blandade bär eller lite cashewgrädde. Eller varför inte som en lite maffigare frukost...? Då brukar jag hoppa över sötningen, som annars brukar bestå av raw agavesirap, härlig svensk honung, någon extra dadel eller min nya härliga favorit lucuma - ett superfood i pulverform med en härlig kola- och lönnaktig smak. Det görs av den söta lucumafrukten som växer i höglandet i Peru, Chile och Equador. Det har blivit ett populärt hälsosamt alternativ till sötningsmedel, för trots sin söta smak innehåller det förvånansvärt lite socker. Desto mera har det istället att erbjuda i form av bland annat betakaroten, vitamin b3 (bra för ämnesomsättningen och kroppens enzymproduktion!) och järn - inga tomma kalorier här! Den passar utmärkt i bakverk, smoothies, pajer och glass. Testa till exempel att mixa frysta bananer med en msk lucuma - och landa i det peruanska himmelriket!

Lucumafrukten faller naturligt till marken när den är mogen. Där får den ligga i några dagar för att få sin söta och riktigt unika smak. Efter denna tålmodiga väntan plockas frukten ihop, skiljs från kärnorna och torkas för att sedan malas till ett fint pulver. Mmm.






2 kommentarer:

  1. Oj vilken fantastisk blogg! Hittade hit av en slump för ett tag sedan och det är jag mycket glad för, väldigt inspirerande och fantastisk goda recept! Jag är fast :)
    Mvh emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad härligt att höra! Det är så roligt att kunna inspirera andra. :-)

      Radera