måndag 5 mars 2012

Himmelskt god chokladmousse med avokado och pekankross

Vilken underbar helg det har varit. Och vilken underbar morgon! Jag blir så glad av att det är ljust ute, fastän jag har sovit ganska lite inatt känner jag mig hur färdig som helst på att springa ut i det våriga vädret  och njuta av den blåa himmeln och den klara luften. Det verkar vara kallare idag dock, så vårväder är kanske att ta i. Men jag skönjer liv utomhus!

Förra veckan blev vi serverade en raw chokladmousse på jobbet (jag är en helt vanlig kontorsråtta - det bara råkar sig så att vår kock också brukar ta det lilla steget åt rätt håll emellanåt), och igår kände jag ett stormande begär efter just det samma så jag plockade fram Erica Palmcrantzs bok Rawfood på Svenska där jag vet att det finns ett recept på just det. Och gudars, den blev minsann ännu godare än den vi fick jo jobbet! Den stora hemligheten bakom den krämiga fluffigheten är för övrigt - avokado. Just det. Avokado kan faktiskt passa riktigt bra i desserter, inte bara till sallader! Ta ett par riktigt mogna så blir det extra bra konsistens.

Servera tillsammans med hallon och blåbär och nötter - jag valde att blanda ihop lite pekankross att strö över. Jag svimmar, så gott!

-       



Chokladmousse för två

1/2 dl färska dadlar (färska dadlar hittar du ofta i små papplådor bland frukt och grönsaker - använder du torkade dadlar, se till att blötlägga dem i minst 30 min innan så blir de lättare att mixa)
1/2 dl vatten + 2 msk vatten
1/2 tsk vaniljpulver
1 tsk honung (naturlig, gärna inhemsk honung - akaciahonung är den enda naturligt flytande honungen som inte blivit upphettad)
1 1/2 dl avokado (1-2 stycken, beror på storleken)
2-4 msk rå kakao eller carob (har du inte detta hemma kan du använda vanlig rostad kakao också för att få fram den härligt chokladiga smaken)
valfria nötter och bär till dekorering

Blanda dadlar, vatten, vaniljpulver och honung till en mjuk röra i mixern/matberedaren. Tillsätt avokado och kakaopulver och kör igen till en krämig konsistens. Tillsätt de extra 2 msk vatten för en lösare konsistens. Smaka av mängden kakao, jag gillar inte när det blir för starkt. Chokladmoussen håller cirka 3 dagar i kyl och 2 veckor i frys. Förvara i en sluten burk. Men jag äter upp det direkt!

Pekankross

8-10 pekannötter
2 msk kokosflingor
1-2 tsk kokosolja
2 färska eller torkade dadlar
en nypa kanel

Mixa allt i matbereraden och strö över chokladmoussen.

2 kommentarer:

  1. OJ så god den blev, tack! denna blogg lägger jag på minnet :)

    // Maria

    SvaraRadera